Black Friday 2015 forventes å slå alle tidligere rekorder

Aktuelle pressemeldinger
Aktuelle pressemeldinger
Black Friday 2015 forventes å slå alle tidligere rekorder

  • Black Friday holdes dagen etter Thanksgiving.
  • 137.96% handlet mer på Black Friday enn noen andre fredager i julesesongen.
  • Bankkort ble dratt 133 millioner ganger, som er en økning på 5,6 prosent sammenlignet med november 2013.
  • 262% økning besøkende hos CUPONATION på Black Friday. .
  • Google-søk etter Black Friday spås å tredobles i 2015.

Black Friday er opprinnelig en amerikansk tradisjon som de siste årene har tatt Norge med storm. Black Friday er alltid den fjerde torsdagen i november, altså dagen etter Thanksgiving. På denne dagen reduserer butikkene prisene drastisk, til forbrukernes store fornøyelse. I år faller Black Friday den 27. november, og det spås at nordmenn kommer til å handle som aldri før. .

Black Friday var en stor suksess i Norge i 2014, og var en de mest hektiske handledagene. Ifølge Klarna, handlet nordmenn 137.96% mer på Black Friday enn noen andre fredager i julesesongen i 2014. CUPONATION opplevde også stor økning besøkende Black Friday sammenlignet med en vanlig november-dag samme året. På den store dagen ble det registrert en økning på 262% besøkende, sammenlignet med antall besøkende i snitt om dagen ellers samme måned.

Tall fra Nets viser at det ble foretatt omtrent 6,4 millioner kortkjøp og det ble handlet varer med betalingskort for 2,5 milliarder kroner. Dette er en vekst på over 13 prosent sammenlignet med samme dag i 2013.Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge tror handelen på Black Friday vil øke i år: «Kortbruken til nå har økt med 7,5 prosent, så trolig vil det bli utført rundt 7 millioner kortkjøp under årets Black Friday», sier han.

Mads Bukholt, Nordics Manager i CUPONATION, tror det blir Black Friday-«boom» i år: «Alt tyder på at Black Friday blir mye større i år. Vi opplevde godt med engasjement i fjor, men i år er det enda flere av våre forhandlere som har hengt seg på, og flere i Norge har fått øynene opp for denne store dagen. Når vi ser hvor mye det har økt bare fra 2013 til 2014 er vi veldig spente på hvor mye økningen blir i år. Jeg tør å påstå at Black Friday kanskje tredobler suksessen i år», sier han.

Bror W. Stende, bransjedirektør i Virke - Mote og Fritid, tror også på en kraftig vekst: «Den blir nok enda større i år. Vi så mange nettbutikker som kastet seg på i fjor – da vil nok de som ikke var forberedt være med i år. Det vil gi en kraftig vekst og gi en god indikator på hvordan julehandelen blir.» Han tror videre at grunnen til at Black Friday vil slå så godt an er fordi importvarer har blitt dyrere: «Vi ser det særlig på matvarer, klær og sko. Da vil nok forbrukerne benytte alle tilbud. Ved å handle det man har planlagt på Black Friday vil gi deg mer igjen i lommeboka når julegavene er kjøpt inn

Gjennomsnittlig bruk på Black Friday er 3512 kr., og gjennomsnittlig sparing er 2757 kr. Det er dermed klart hvorfor denne store handledagen vokser frem. Den økende interessen gjenspeiles også på søkemotoren Google. Google-søk etter Black Friday viste en økning på 82% i 2014, sammenlignet med året før. Forventet økning i 2015 er en økning på hele 85%, sammenlignet med 2014.

Kontakt
Pressekontakt - Norge
Pål Kaalaas
pal.kaalaas@cuponation.no
+47 917 69 167
Cuponation.no er et Imbull B.V. eid nettsted. Copyright © 2018 Imbull B.V. Alle rettigheter er reservert. Om nødvendig, kontakt: contact.us@cuponation.no. Alle rabattkoder som er markert med "EKSKLUSIV" kan ikke anvendes av noen eller på noen brukes måte brukes uten skriftlig tillatelse fra CupoNation. Samtlige rabattkoder er håndplukket av CupoNation sin redaksjon og er gyldige ved tidspunktet for publisering.